Nöjdaste kunderna finns hos Storuman Energi enligt ny Sifomätning

Storuman Energi intar topp-positioner inom de flesta områden när Kantar Sifos nya Energibarometer för fjärde kvartalet 2016 presenteras. Bland annat har företaget störst antal nöjda kunder (86 %). ”Det är mycket exceptionellt för energibranschen med en så hög siffra”, säger Joakim Norin på Kantar Sifo i en kommentar.

 Storuman Energi fortsätter att vara populärt bland sina kunder. Kantar Sifos Energibarometer för tredje kvartalet visar bland annat att det norrländska elhandelsbolaget har flest nöjda kunder (86 %), och kraftigt distanserar sig mot tvåan GodEl med 67 procent nöjda kunder, och trean Skellefteå Kraft (55 %).

– Att så många som 86 procent av kunderna har ett mycket positivt intryck är ganska exceptionellt i energisammanhang, särskilt med tanke på att genomsnittet bara är 35 procent. Branschen rankas lågt jämfört med andra branscher som telekom och bank/försäkring. Men trots att grundprodukten är samma för alla energibolag så är det stora skillnader i uppfattning om olika bolag, säger Joakim Norin, affärsområdeschef på Kantar Sifo.

Storuman Energi toppar också listan om egna kundernas uppfattning om priset. 66 procent av Storuman Energis kunder uppfattar också företaget som billigt och ingen av kunderna uppfattade bolagets priser som dyra.

– Timtaxa håller nere elräkningen. Och det vet våra kunder. Kunderna börjar gilla vårt sätt att sälja el. Jag ser resultatet av den här undersökningen som ett kvitto på det, säger Nils-Gunnar From, VD på Storuman Energi.

– Det är en mycket bra siffra, även för ett bolag som positionerar sig som pris-utmanare, säger Joakim Norin.

På frågan om hur bra du tycker att din el-leverantör är på att ge service, hamnade Storuman Energi också på förstaplatsen i och med att 65 procent av företagets kunder höll med om det. Även här var det ett stort avstånd till andraplatsen där 45 procent av kunderna höll med. Genomsnittet låg på 33 procent.

– Att ge bra service är för mig är också att visa att man aktivt ställer sig på kundens sida. Därför lyfter vi fram avtal med timtaxa, något som väldigt få elbolag gör. Alla vet att prissvängningarna på el ökar både över dygnet och över året, inte minst nu när vi står inför årets kallaste månader. Den som väljer timtaxa får bättre möjligheter att spara pengar, förklarar Nils-Gunnar From.

Om timtaxa och tim-mätning

Sedan oktober 2012 har alla elkonsumenter rätt till kostnadsfri timmätning av sin elförbrukning, enligt ett riksdagsbeslut. Reformen öppnar upp för gemene man att styra om sin elförbrukning och sina el-köp till tider på dygnet och året då priset är som lägst. Genom att välja ett elavtal med timtaxa så betalar man marknadspriset per timme och inte ett genomsnittspris för till exempel en månad.

Om skillnader i elpriset

Nu, under årets kallaste månader, så är prisskillnaderna mellan dag och natt extra stora. Den 15 december kostade en kilowattimme 30,5 öre på natten och 57,5 öre på eftermiddagen. Elpriset kan således variera stort över dygnets timmar. Nattetid är det lägst, ofta flera gånger lägre än under dagtid, som diagrammet nedan visar.
DiagramPM

Se även elpriset per timme här, https://www.storumanenergi.se/spotpris/

För mer information, kontakta:
Nils-Gunnar From, VD, Storuman Energi AB
Tel: +46-70-554 66 58
E-post: n-g.from@storumanenergi.se

För bilder på Nils-Gunnar From, se, https://www.storumanenergi.se/presskontakt/

Joakim Norin, affärsområdeschef på Kantar Sifo
Tel: +46-70-835 39 22
E-post: joakim.norin@tns-sifo.se
Om Storuman Energi AB

Storuman Energi är ett renodlat elhandelsbolag med affärsidén att erbjuda marknadens bästa elavtal för att möta det moderna elsamhället. Storuman Energi har Sveriges nöjdaste elkunder enligt Sifo och 73 procent av kunderna är även ambassadörer för varumärket, enligt en mätning av Brand Clinic. Storuman Energis kunder är spridda över landet och större delen av dem är early adopters inom teknik- och miljötänkande. Se även www.storumanenergi.se

 Om Energibarometern

Energibarometern är en kvartalsvis återkommande rapport som förser energibranschen med information om vad svenska energikunder tycker om sina el-leverantörer, baserat på intervjuer med privatpersoner ur Kantar Sifos online-panel (18-74 år). Syftet med Energibarometern är att förse olika aktörer inom energisektorn med information om hur energikonsumenter ser på situationen och sina leverantörer.